Wednesday 17 August 2016

林則徐 海納百川有容乃大 壁立千仞無欲則剛 Swallowing a hundred rivers

清 • 林則徐 (1785-1850)

[林則徐 於清末任兩廣總督時在督府衙題的堂聯]


海納百川有容乃大1

壁立千仞無欲則剛


1 語出《尚書 • 君陳》有容,德乃大。**

** from lo-enote's "初哥學對聯" dated 2016. 08.17.


Famous Chinese Couplet

-- by Lin Zexu (Lin Tse-hsu) (Qing Dynasty)

-- Translated by Frank C Yue

Swallowing a hundred rivers,

As it is virtuous vast is the sea;


Towering thousands of feet high,

As it is desireless the cliff's mighty.


Thank you, Golden Bow, for your following fine first-half of the couplet: 
      
           強狄族,勢方興,拉朽摧枯,十萬清兵輕取漢;

      苦心人,天不负,卧薪尝胆,三千越甲可吞吴。

the following is copied from :
Shi wa's "程伯傳奇(1 of 6)" dated 2016.07.12 --

程伯傳奇‧六之一
程伯傳奇‧六之一"
"程伯傳奇
 
十九世紀,東方古老大地,亂過亂世佳人,世界列強,紛紛東渡嚟搵着數。一場貿易糾紛,演成兵戎相見,英國佬喺珠江口虎門搞唔掂林則徐,改轅易轍,沿東邊海岸打到上京師,大清道光皇帝見勢色唔對,即刻投降。1842年8月29日,東西兩大帝國,喺南京簽訂和約,史稱南京條約。其中影響最深遠者,當然係割讓香港呢一條。此後 1860 北京條約,1897 展拓香港界址專條,呢三條條約就定下近代香港嘅界域。最具象徵意義嘅,就係羅湖分成華界英界,界南界北,所住嘅人都冇變,但係政治制度、社會形態,逐漸各走各路。就係呢條邊界,保護住香港呢口水井,唔受北方河水污染,一百五十年不變。

1841 年,香港島只有 3650 人。1851 年,走太平天國之亂,香港多咗三萬人。跟住,清帝國滅亡,再有大量人口由廣東地區到港,到 1914 年,人口已經增加到五十萬。人類,逐水草而居啫,邊度安全,邊度搵到食,就去邊度。香港人,亙古以嚟,最叻就係用腳投票。

就係呢條羅湖邊界,造就咗以下嘅故事。佢影響近百年,四五代人嘅命運:

上世紀初,一對夫婦,男嘅叫程本,係廣州人,女嘅叫黃美英,清遠人,亦趕上呢個移民潮,為尋找更好生活,定居英屬香港。

當時鬼佬往喺維多利亞山半山,而大清遺民就散居各地。維多利亞城(港島)分成四個環:由西至東,就係西環、上環、中環、下環四個區,而家嘅灣仔銅鑼灣,就係下環區。「灣仔」,意思就係小漁村咁解,而家皇后大道東、大王東、西街之間嘅洪聖古廟,就係當時嘅海邊地帶;「船街」,嗰時係修理漁船的小船塢。隨住人口增加,灣仔同鵝頸開始大規模移山填海工程,加埋跟住嘅起樓工程,呢度在在需人。程本亦成為建築工人,參加建設新香港。呢個時候,喺呢笪英屬香港地,移民只要肯努力工作,應付兩餐,應該問題唔大。
... "

No comments:

Post a Comment