Wednesday 20 November 2013

秋瑾 休言女子非英物,夜夜龍泉壁上鳴!Down the slope slippery Sliding is my loved country!

      祖國沉淪感不禁   秋瑾

祖國沉淪感不禁,  閒來海外覓知音。
金甌已缺總須補,  為國犧牲敢惜身。
嗟險阻,嘆飄零,  關山萬里作雄行。
休言女子非英物,  夜夜龍泉壁上鳴!

"Down the slope slippery Sliding is m'beloved Country!"
-- by Qiu Jin1875~1907)
-- Translated by Frank C Yue

Down the slope slippery
Sliding is m'beloved Country!
There goes my lament boundless.
I need to seek and find
More like-minded comrades fine,
While travelling aboard listless.
The broken golden vase, you see,
Soon mended it must be.
For my Country: Die
Willingly will I!

So lonesome, with obstacles in piles,
For thousands of miles,
Upon thousands of miles,
I will trudge on un-beguiled.
O Do not ever tell me –
Fighting as well as men, women can’t be!
Hung on the wall, night after night,
The sharp Sword’s a-calling for a good fight!

捨身成仁的 秋瑾 (1875~1907)

  秋瑾 號競雄,又號「鑑湖女俠」。競雄就是不讓鬚眉的意思。浙江山陰人,自小家境富裕,能寫詩填詞、騎馬擊劍、使棒舞槍,立志要做一名巾幗英雄。19歲時,她嫁給了湖南湘潭人王廷鈞,可是她對這個胸無大志、思想保守、花錢買官做的丈夫相當鄙夷,夫婦感情一直都不合睦,所以她在生了一兒一女後,就變賣首飾,離家赴日留學。

    秋瑾與丈夫分居後,就到日本留學。她認識了許多革命志士而參加同盟會。成為同盟會第一位女性黨員。留學日本期間,她組織了中國最早的婦女團體──共愛會,並擔任同盟會浙江支部的主盟人。秋瑾回國後在上海辦「中國女報」,提倡婦女解放。她希望藉著這分白話文女報,鼓吹女子走出家庭。不過,後來女報因經費不足就停辦了。女報停刊之後,秋瑾再次投身革命事業,她又在浙江辦大通學校設立革命機關,與徐錫麟組織光復軍。徐錫麟起義失敗,秋瑾的祕密活動也暴露,被清廷逮捕。

清廷對秋瑾嚴刑審問,秋瑾隻字不說,清吏強迫她寫供詞,秋瑾只在臨刑前寫了「秋風秋雨愁煞人」七個字。   清吏只好偽造秋瑾的口供,然後加上罪名,秋瑾終於被殺害。秋瑾是為革命而犧牲的第一位女性。>

---以上歷史資料摘自(www.greatchinese.com)中華人網

No comments:

Post a Comment